BICÍ - Jak hrát na bicí soupravu?

Hra na bicí pro začátečníky

Hru na buben nebo bubínek jsme si každý zkusil už v mateřské škole a nezdálo se to tak složité. Hra na bicí je ale o  něčem jiném, nehrajete pouze na jeden buben, ale na bubnů několik. Základem je tak rytmus, držení paliček a správný posed. Pokračujte ve čtení a můžete se stát druhým Davem Grohlem.

Co je to bicí souprava?

Bicí souprava se skládá z bubnů, činelů a dalších bicích nástrojů, jako je například kravský zvonec, temple blok, triangl a tamburína. Vše je sestavené tak, aby na vše zvládl hrát jediný člověk - bubeník.

Na vyjmenované nástroje se hraje paličkami, špejlemi nebo metličkami, v některých případech rukou. V bicí soustavě, ale existují dvě výjimky, a to velký buben a hi-hat, ty mají pedály a na ty se hraje nohou.

Jak držet paličky?

V současné době existují 2 typy držení paliček. První je starší typ tzv. jazzový nebo pochodový, ten spočívá v tom, že každá ruka drží paličku odlišným způsobem. Mladším typem je pak tympánové držení paliček. U toto typu se paličky drží v obou rukách stejně. tento způsob se dnes používá nejčastěji.

Představíme si blíže tympánové držení paliček.

  • palička se drží volně, ale dostatečně pevně
  • drží se v jedné třetině délky mezi palcem a ukazovákem
  • při úderech netlačíme tyto dva prsty k sobě a udržujeme mezi nimi malou mezeru
  • ostatní prsty jsou skrčené, dotýkají se dříku paličky
  • nevytáčíme zápěstí do stran, palička je prodloužením ruky a navazuje na předloktí

Při hraní úderů používejte rovnoměrně předloktí, zápěstí a prsty. Při nápřahu a otevření dlaně musí natahující se prsty zůstat na paličce a ihned vzápětí současně se zápěstím a předloktím švihem vytvořit úder.

Jak si k bicím sednout?

Základem správného a pohodlného sezení je správně nastavená a zvolená stolička. Celková hra se odvíjí právě podle toho, jak je stolička stabilní a nastavená, pokud by byla nastavená špatně, velmi rychle nás při hře začnou bolet záda a brzy se unavíme.

Stolička musí být výškově nastavená tak, aby když si na ni sedneme, tak budou naše stehna rovnoměrně s podlahou a naše chodila se musejí dotýkat středu pedálů bicí.  Kolena musí být ohnutá v pravém úhlu.

Klíčové je držení těla. Jednoduše své tělo “nastavíte” podle stěny. Postavte se k ní zády a vaše bederní část zad, vrchní část páteře a krk se jí nesmí dotýkat.  Hlava se musí držet zpříma, ramena jsou přitlačená ke zdi a lopatky se tlačí dolů. Stejně jako u stěny, si pak sedněte na stoličku k bicí.

Sezení je potřeba neustále kontrolovat a hlídat si držení těla. jedině tak si jej zažijete a stane se pro vás přirozené. Hra pro vás pak bude jednodušší, méně únavná a záda vás rozhodně bolet nebudou.

První hraní

Ovládání paliček a správný pohyb a údery můžete trénovat do polštáře, později pak do odrazové plochy, nebo rovnou do pořízeného tréninkového padu. U odrazu je důležité  a náročné uhlídat dráhu paličky, proto je potřeba se mu patřičně věnovat. Pohledem tak kontrolujte, jestli palička běhá souběžně s předloktím a zda dopadá na stejné místo.

V případě, že máte netrénováno, tak vám na začátek bude stačit buben a metronom. Připravte si ruce do správné polohy a stále kontrolujte správnou dráhu paličky a její držení. Pak začněte se základním tvarem paradidlu. (L = levá P - pravá)

  • P L P P L P L L
  • další tvary P P L P L L P L